Irina Selenius

Irina ja Flying Leopold

Vääpeli Irina Selenius, Jyväskylä

Irina on ollut Upseeriratsastajien jäsen noin 10 vuotta. Hän liittyi seuraan, koska työskentelee puolustusvoimissa ja maanpuolustus on hänelle tärkeää. Lisäksi Irina kilpailee virka-asussa ja siksi Úpseeriratsastajat seurana sopii hänelle erittäin hyvin.

Irina aloitti harrastamaan ratsastusta jo pienenä lapsena talutusratsastuksena, eikä edes muista koska on istunut ensimmäisen kerran hevosen selässä. Ala-asteen pari ensimmäistä vuotta koulu oli ratsastustallien lähellä ja välitunnilla saattoi nähdä hevoset tien toisella puolella. Usein tulikin vietettyä aikaa ison kiven päällä seisten ja hevosia ihaillen. Irina on aina ollut eläinrakas ja myös se veti hevosten pariin.

Merkittävimmät opettajat ja valmentajat  ovat olleet Aki Ylänne, Ivan Kizimov ja Marko Björs. Ilman Ivan Kizimovin apua ja asiantuntemusta ei Irina olisi saanut koulutettua hevosiaan niin pitkälle!

Irinan elämän tärkeimmät  hevoset ovat Flying Kay ja Flying Leopold. Nämä hevoset hän koulutti itse ja ne ovat opettaneet hänelle valtavasti. Niiden kanssa Irina kiersi myös paljon kilpailuja. Kay menehtyi joitakin vuosia sitten, Leopold viettää nykyään ansaittuja eläkepäiviä erittäin hyvässä kodissa Turussa.

Irinan tärkein kohokohta hevosuralla on SM-kilpailut Laaksolla vuonna 2006. Hän osallistuin kilpailuihin itse kouluttamallaan hevosella ja se oli todella pitkäaikaisen unelman täyttymys. Ratsukko osallistui SM-kisoihin vielä vuonna 2007, mutta silloin sekä hevonen, että ratsastaja, olivat jo hieman menettäneet parhaan kilpailuvireensä.

Tällä hetkellä Irina omistaa enää yhden hevosen, 7 vuotiaan KWPN-ruunan Wiebran G. Sen kanssa hän harrastaa omaksi ilokseen ja myös koulutta sitä eteenpäin haaveissa ratsastaa vielä jonakin päivänä omalla GP-hevosella. Kilpailu-ura on ainakin toistaiseksi ohi terveydellisistä syistä, mutta Irina valmentaa edelleen. Harrastuksen parasta antia onkin nyt seurata pitkäaikaisen valmennettavan  Elina Luikun edistymistä kohti kansainvälisiä kenttäkilpailuja.

(Tammikuu 2011)