Kirsi Fagerlund

Kirsi ja Mano lännenkilpailuissa

Kirsin äiti Satu harrasti ratsastusta ja toimi Upseeriratsastajien naistoimikunnan puheenjohtajana, oli siis luonnollista että myös Kirsi aloitti harrastamaan ratsastusta. Ratsastuksen hän aloitti "virallisesti" Keravan ratsastuskoulussa, jossa ratsasti muutamia vuosia.

Ratsastusharrastus sai kuitenkin uuden tuulen, kun äiti osti Tanskasta oman hevosen Manolitin. Kirsi kinusikin sen jälkeen kentän laidalla äidiltään että hän jättäisi  "jämät"(eli pääsisi vielä ratsastamaan Manolla ilman että se oli jo työskennellyt riittävästi). Manon siirryttyä Lahan kartanon talliin, siirtyi Kirsi Marko Björssin valmennukseen. Harrastus harppoi suuria askelia eteenpäin ja hän pääsi mm osallistumaan Ivan Kizimovin kursseille. Markon sirryttyä valmentamaan muualle, siirtyivät Kirsi ja Mano Kiki Nybergin valmennukseen. Kohokohta ratsastusuralla oli kun Kirsi sai Manon omakseen rippilahjana. Kilpailtua tuli Manon kanssa kansallisissa kouluratsastuskilpailuissa kohtalaisesti menestyen, sijoittuen aina puolenvälin paremmalle puolelle. Manon vanhetessa pari siirtyi lännenratsastukseen kilpaillen ja menestyen siinäkin lajissa. Oli mukavaa huomata kuinka vanha hevonen innostui asioista, jotka olivat  sille uutta. Manon ollessa jo 24v. kävi ratsukko muutamia kertoja Andreas Hessen tunneilla palauttamassa muistiin asioita, jotka olivat  "unohtuneet". Tunneilta  parivaljakko  saikin monta "ahaa" elämystä. Manon ollessa 26v. oli aika päästää rakastettu "perheenjäsen" vihreimmille laitumille.

Manon vietettyään eläkepäiviään Sipoon tallissa, Kirsi sai mahdollisuuden ratsastaa ja kilpailla tallin omistajan hevosella. Ilo jäi kuitenkin vain muutamiin vuosiin, omistajan päätettyä myydä hevonen.

Ensimmäiseksi Kirsi tutustui seuran hevosista Bohemaan, joka on Kirsin mukaan erittäin jäykkä, mutta herkkä kouluhevonen. Viime aikoina Kirsi on ratsastanut Leenalla. Leena a Kirsi kuvaa erittäin mukavaksi ja sympaattiseksi pikku tammaksi, joka on yhteistyöhaluinen ja innostuu uusien asioiden opiskelusta. Kirsi aloitti seuran tuntienpitäjänä keväällä 2011.

(Tammikuussa 2011, Joulukuu 2011)