Marko Maaluoto

Marko ja Brocath Santahaminassa

Markon vaimo Johanna oli jostain syystä käymässä Eriksnäsissä ja tapasi siellä Seppo Haarion, joka oli Markolle tuttu muista ympyröistä. Seppo kertoi Johannalle Upseeriratsastajista, ja Johanna liittyi jäseneksi. Johanna houkutteli Markoa mukaan noin puoli vuotta,  kunnes hän  "rohkaistui".  Marko liittyi jäseneksi syksyllä 2004, ja ensimmäisen kerran hän kävi ratsastamassa saman vuoden itsenäisyyspäivän katrillipäivänä ja säännöllisemmin seuran tunneilla vuoden 2005 alussa. Aiemmasta ratsastuskerrasta oli ehtinyt kulua yli 10 vuotta, sillä harrastus oli loppunut sillä erää Santahaminan tallin lakkauttamiseen kesällä 1994 . Sitä ennen Marko oli ehtinyt ratsastaa kadettina noin kolme vuotta.

Kadetti-ajalta mieliinpainuvin hevonen oli Suomen 5-otteluliiton omistama Blue Wings, jolla Marko useimmiten ratsasti niin tunneilla kuin yksin maastossa. Se oli hyvä ja luotettava hevonen harrastajalle. Viime vuosien hevosistamme Brocath oli ehdoton suosikki muita väheksymättä. Brocathin kanssa oli tilaisuus olla Santahaminassa pariin kertaan ja 2004 itsenäisyyspäivänä juuri sen kanssa Marko aloitti harrastusta uudelleen.

Santahamina Horse Show 2006 on ollut Markolle mieliinpainuva tapahtuma, koska hevoset tekivät paluun saarelle ja hän sai olla katrillissa mukana ratsastamassa "kotikentällä". Erityisen iloinen Marko on myös siitä, että Santahamina Horse Show on nyt järjestetty jo viisi kertaa ja se on vakiinnuttanut asemansa useiden kalentereissa. Seuraava mieliinpainuva tapahtuma on elokuulta 2009, jolloin Marko  pääsi Helsingin ratsastavan poliisin mukaan vartioparaatiin. Tuolloin oli hienoa kulkea kotikaupungin katuja hevosen selässä. Esimerkiksi kuvat Senaatintorilta, Presidentin Linnan ja Päävartion edestä ovat mukavia muistoja.

Marko kertoo, että saadun palautteen ja omienkin havaintojen perusteella meillä on erittäin hyvät hevoset, jotka kuuluvan tallin parhaimpiin. Hevoset ovat sopivan ikäisiä, eli jos ne vaan pysyvät terveinä niin muutamaan vuoteen ei pitäisi tulla tarvetta myydä, vaihtaa tai ostaa uusia. Yksi tärkeimpiä toiveita on tietenkin, että kaikki pysyisivät terveinä ja voisivat olla tunneilla normaalisti. Seuran toiminnassa puheenjohtajana hän on erityisen tyytyväinen jäsenmäärämme kasvusta ja aktiivisten jäsenten määrän lisääntymisestä. Jokaista jäsentä tarvitaan riippumatta siitä onko hän hallituksessa ta tuntiratsastaja. Jokainen järjestämämme kilpailu ja varsinkin Santahamina Horse Show vaatii parin kymmenen henkilön työpanoksen onnistuakseen. Tässä yhteydessä Marko haluaakin kiittää koko aktiivista jäsenistöämme osallistumisesta ja yhdessä tekemisestä, ja on varma että sama jatkuu tulevaisuudessakin.

Marraskuu 2011