Erkki Laukkanen

Erkki ja Neppari

Erkki aloitti ratsastuksen Kadettikoulussa syksyllä 1962. Pakollisen ratsastuksen lisäksi oli innokkailla kadeteilla  mahdollisuus omaehtoiseen ratsastukseen, nimikkohevoseen ja lisävalmennukseen iltaisin. Kadettiaikana Erkki suoritti pronssimerkin ja luutnanttina vuonna 1965 hopeamerkin.

Erkki osallistui jo kadettina erilaisiin Upseeriratsastajien tapahtumiin kuten Hubertus-ratsastukseen ja rekiretkeen, sekä kilpaili seuran nimissä hiihtoratsastuksessa Santahaminassa, Laakson kentällä ja Salpausselän kisoissa Lahdessa sekä esteratsastuksessa Laakson kentällä ja Ruskeasuon maneesissa.

”Elämäni hevoseksi” Erkki nimeää Nepparin, jolla hän kilpaili kansallisissa kilpailuissa vuosina 1964-1966 hyvällä menestyksellä aina 130cm tasolle saakka. Suurin Erkin Nepparilla virallisissa kilpailuissa hyppäämä este oli uloslyöntikilpailussa hypätty160cm korkea pystyeste. Nepparin jälkeen seuraavat nimikkohevoset olivat Kartaz ja Nagot, joiden kanssa kilpailumatkat ympäri Suomea tulivat tutuiksi.

Vuonna 1968 puolustusvoimissa päätettiin SRL avustuksella valmentaa kenttäratsastusjoukkue vuoden 1972 olympialaisiin. Kovien karsintojen jälkeen joukkueeseen valittiin kahdeksan ratsastajaa ja ratsuiksi heille ostettiin Puolasta vain satulaan totutetut remontit. Tässä hevosjaossa Erkki sai Nagotin. Valmennus oli tehokasta ja leirit rankkoja, koska jokaisella oli remontin lisäksi vanhempi hevonen ratsastettavana. Olympia-hanke hiipui kuitenkin muutaman vuoden kuluttua ratsujen vaatimattomaan tasoon. Erkki kilpaili vielä myöhemmin puolustusvoimien ja viisottelijoiden hevosilla 110-120 cm tasolla.

Vuonna 1989 Erkki määrättiin Helsingin varuskunnan ratsastuksenohjaajaksi jonka tehtäviin kuului mm hevosten käytön valvominen ja yksinratsastusoikeuksien myöntäminen. Viisottelijoiden MM kisoihin 1990 Lahdessa ostettiin toistakymmentä ratsua Puolasta ja Erkki sai näistä yhden remontin ratsastettavaksi.

Kadettikoulun hevosten huutokaupasta vuonna 1994 Erkki osti omakseen nimikkonaan olleen MrDomfalkin, joka muutti viideksi vuodeksi Tuomarinkylän talliin. Sillä Erkki oli hypännyt Santahaminassa joitakin 120 cm esteratoja ja Tuomarinkylässä he jatkoivat alemmissa luokissa. Erkki voitti MrDomfalkilla mm Tuomarinkylän Ratsastajien mestaruuden ja sijoittui muutamia kertoja myös veteraanien mestaruuskilpailuissa.

(Tammikuussa 2011)