Hannu Koukkula

Hannu ja Amer Santahaminassa itsenäisyypäivänä 1993

Hannu oli ratsastamassa syksyllä 1974 Santahaminassa Saharan länsilaitaa kohti Papinlahden kenttää, kun vastaan ratsasti Matti Mäkinen. He pysähtyivät keskustelemaan ja Matti kertoi Upseeriratsastajien toiminnasta ja kehotti liittymään seuraan. Hannu oli aloittanut ratsastuksen kadettina 1965 ja ihastunut lajiin heti ensimmäisestä kerrasta lähtien. Hän sai pakollisten tuntien jälkeen heti seuraavana vuonna käytännön ratsastuskokeen jälkeen vapaaratsastusoikeuden ja ratsastuksesta tuli eräs Hannun tärkeimmistä vapaa-ajan harrastuksista.

Kohokohtina ratsastusuralta Hannu mainitsee Puolustusvoimien ratsastajien valmennustilaisuudet ja –leirit Santahaminassa, Ponihaassa, Ypäjällä ja Niinisalossa 1980 –luvulla (valmennettavana); Estekilpailut Santahaminassa, Ruskeasuolla, Niinisalossa, Lahdessa ja Eriksnäsissä 1980- ja 1990 –luvuilla (kilpailijana), Hiihtoesteratsastuskilpailut Santahaminassa, Laaksolla 1980 –luvulla ja Salpausselän kisojen näytöslajina 1996 (kilpailijana), Kansalliset ja jopa SM-tason este- ja kenttäkilpailut (Santis Horse Show:t) Santahaminassa 1980 –luvulla (kilpailujen johtajana, tuomarina ja muissa toimihenkilötehtävissä), UpsR:n maastoratsastustunnit ja rekiretket Santahaminassa 1970-1990 luvuilla (tuntien pitäjänä ja ratsastajana), Pitkät maastoratsastuslenkit Nevaksessa ja Eriksnäsissä (myös meren jäällä) 1990 –luvun jälkipuoliskolla ja 2000 –luvun alkupuolella (vetäjänä ja ratsastajana), K Erik Steniuksen 80-v. ratsastus Eriksnäsistä Nevakseen ja lounas Nevaksen Golf-radan ravintolassa 1996 (vetäjänä).

Merkittävien valmentajien lista on pitkä:  Kapteeni Harri Anttila (1965-1966), Sotilasmestari Veikko Heikkilä ja Eversti Erik Kiira Kari Haimi, Petri Nykänen, Eversti Erkki Laukkanen, everstiluutnantti Jouko Nousiainen, majuri Risto Manni ja sotilasmestari Lasse Peussa (1970-1990 luvulla)
Eri vaiheissa tärkeitä hevosia Hannun ratsastusuralla on ollut Puolustusvoimien tuntihevosista Jarmuz, Kasta, Janushka, Jasmin, Jankko, Amigo, Julia, Grafik, Oreno, Mosiek, Kartaz ja Igor, sekä monet 5-ottelijoiden ( Blue Wings, Ekstasas, Dagilis, Ekvivalent, Zenja, Skets) ja seuran hevoset (Zakos, The Quest, Amer, Liberto, Gorodovoj, Barone, Dundurs, Brocath, Minkino, Selesta, Markiz). Vaikka kaikki hevoset ovat olleet omalla tavallaan merkityksellisiä, suurimman roolin saavat nimikkohevosina olleet Isku Inspira, Jubilar ja Husaari.

Tulevaisuuden suunitelmina Hannulla on halu jatkaa aktiivisena seuran ratsastustuntien pitäjänä sekä erilaisten tapahtumiemme toimihenkilönä, toimia estetuomarina ja alue-esteratamestarina sekä oman seuramme että muiden seurojen järjestämissä kilpailuissa sekä jatkaa ja aktivoida henkilökohtaista ratsastustaan terveyden sallimissa rajoissa.

Seuran hevosista Hannu toteaa että kaikki ovatt olleet kohtalaisen hyvin toimintaamme sopivia. Pahimpia ongelmia ovat olleet Zakosin ”vesikammo”, The Questin ”liian hyvä” pyrkimys eteenpäin sekä Ameria, Baronea ja Dundursia kohdanneet terveysongelmat ja Brocathin menettäminen onnettomuuden seurauksena. Seuran hevosten tason kehittyminen on ollut nousujohteinen ja tällä hetkellä seuramme hevoset ovat Eriksnäsin ratsastuskoulun parhaimmistoa.

Helmikuussa 2011